OUG 36/2022 – Șomaj tehnic pentru salariații societăților afectate de războiul din Ucraina

Ordonanța de urgență nr. 36/06.04.2022 privind stabilirea unor măsuri de protecție socială a salariaților în contextul conflictului armat din Ucraina, precum și ca urmare a sancțiunilor internaționale aplicate Federației Ruse și Belarusului a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 340 din 7 aprilie 2022. Actul normative instituie o măsură specială de sprijin din partea statului, accesibilă în cazul suspendării temporare a activității (șomaj tehnic), având în vedere efectele conflictului armat din Ucraina.

Indemnizația

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe și până la data de 31 decembrie 2022, indemnizația la care au dreptul salariații pe durata suspendării temporare a contractului individual de muncă la inițiativa angajatorului, în caz de șomaj tehnic, se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, fiind stabilită la 75% din salariul de bază corespunzător postului ocupat dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut la nivel național (așadar putem vorbi de o sumă maximă de aproximativ 4.570 lei).

Beneficiari

Categoriile de salariați care pot beneficia de noua formă de sprijin din partea statului sunt:

  • salariații angajatorilor afectați în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacții comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federația Rusă și Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina, cu condiția înregistrării unei diminuări a încasărilor de minimum 20%, prin raportare la luna ianuarie 2022 sau la încasările realizate în luna similară a anului 2021, comparativ cu luna pentru care se solicită indemnizația;
  • salariații angajatorilor supuși unor sancțiuni internaționale, față de care au fost impuse măsuri restrictive în contextul actual, care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).

Condiții specifice

Câteva condiții particulare privind acordarea măsurii de sprijin prevăzute de noua OUG:

  • indemnizația specifică nu se acordă pentru salariații care au încheiate mai multe contracte de muncă, dintre care cel puțin unul este în vigoare în perioada în care se aplică prezenta OUG din care obține venituri la nivelul indemnizației respective;
  • indemnizația specifică se calculează prin raportare la contractul cu drepturile salariale cele mai avantajoase pentru salariații care au încheiate mai multe contracte de muncă, toate suspendate în perioada de aplicare a prezentei OUG;
  • indemnizația specifică nu este accesibilă salariaților angajatorilor care, la data solicitării sprijinului, sunt în stare de faliment, dizolvare sau lichidare, au activitățile suspendate sau asupra cărora s-au impus restricții, din alte motive decât cele menționate de prezenta OUG;
  • indemnizația specifică se calculează și se acordă proporțional cu numărul de zile în care activitatea a fost întreruptă sau redusă temporar și este supusă impozitelor și contribuțiilor sociale în conformitate cu Codul fiscal;
  • angajatorii pot solicita, pentru aceeași perioadă dintr-o lună calendaristică, acordarea indemnizației conform noii OUG și decontarea sumelor corespunzătoare programului Kurzarbeit (sprijin din partea statului în cazul reducerii temporare a programului de lucru), în condițiile legii, pentru salariați diferiți;
  • angajatorii pot accesa, pentru același salariat, în cursul aceleași luni calendaristice dar pentru perioade diferite din lună, indemnizația prevăzută în prezenta OUG și decontarea sumelor corespunzătoare programului Kurzarbeit (sprijin din partea statului în cazul reducerii temporare a programului de lucru).

Procedura

În vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației, angajatorii depun, prin poșta electronică, la agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, în raza cărora își au sediul social, următoarele documente (modelele specifice urmând a fi aprobate prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale în termen de 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei OUG):

  • o cerere semnată și datată de reprezentantul legal;
  • o declarație pe propria răspundere din care să reiasă:
    • că sunt afectați direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacții comerciale cu operatorii economici din Ucraina, Federația Rusă și Belarus, ca urmare a efectelor conflictului, caz in care anexează balanțele de venituri și cheltuieli în baza cărora rezultă îndeplinirea condițiilor diminuării încasărilor, prevăzute de prezenta OUG;
    • sau că fac obiectul unor sancțiuni internaționale impuse în actualul context, caz în care furnizează copia ordinului ANAF de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancțiunilor internaționale.
  • lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizația specifică, asumată de reprezentantul legal al angajatorului

Angajatorii depun documentația specifică în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară, iar plata indemnizațiilor din bugetul asigurărilor pentru șomaj se va face în maximum 15 zile de la data depunerii documentelor de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă.

Echipa VLS vă stă la dispoziție pentru informații suplimentare cu privire la cele menționate mai sus.